Archives    آرشیو

Archives آرشیو

This blog is the archive of my old blog - I am recently publishing articles in English translation
Archives    آرشیو

Archives آرشیو

This blog is the archive of my old blog - I am recently publishing articles in English translation

رهیافت(مقدمه)

ما مثل ماهیانی در آب  هستیم که قدرتِ اشراف بر

محیط زندگی خود، نداریم .تقصیری هم متوجه کسی

نیست.از روزی که بدنیا آمدیم. شاهد این وضعیت

بوده ایم . معمولا سخنانِ از بند رستگان و مهاجران

از ایران را ،شنیده ایم .بیشتر َسرَسری و غالبا با

حسرت، لذا نتوانستیم به عمق مطلب و ماهیت موضوع

آن چنان که باید ،پی ببریم .

شخصا پای من بخارج از کشور، نرسیده و آنچه که

در ادامه مطلب می اید. حاصل شنیده ها و مطالعه و

مشاهده مطالب در تلویزیون و اخیراً ،اینترنت است

من به مشخصات یک جامعه متمدن، چندان اشرافی

ندارم .و در بسیاری موارد هم، از فرهنگ کشاورزی

سر در نمی اورم. و ترس از این دارم. که اگر در

باره فرهنگ کشاورزی، مطالب را بسط دهم از

هدف اصلی دور خواهم شد. لذا در بیشترِ موارد

در بیان مشخصات فرهنگ کشاورزی ،کوتاهی و

کمی  ی مطالب را می پسندم و عرض خواهم کرد

و درهمه  موا رد  هم ،امید زیادی دارم تا خوانندگان

محترم، در صورت مشاهده اشتباهی، لطف کرده و

مرا، راهنمائی کنند . من می دانم که ایستائی فرهنگِ

کشاورزی، مدیون پشتیبانی های زیاد از جمله پشتیبانی

مذهب، است. و از طرفی هم، یک تنه و یکساله هم

نمی توان از تنگناهای فرهنگِ کشاورزی ،عبور

کرده و به تمدن، رسید.واضح است که شخصا چنین

توان و ادعائی هم، ندارم .اما آرزومندم با الطاف

بی دریغ شما، بتوانم شعله کوچک این چراغ را در

برابر هجوم شب پرستان، محافظت کنم .از هر انتقادی

استقبال ،می کنم و می دانم. که هر انتقادی مرا به راهی

درست و سخت راهنما، خواهد بود. از مخالفین این

مطالب هم ،تقاضا دارم. اول مرا، راهنمائی کنند. و در

مرحله بعد، مقالات خود در باره رد کردن نوشته ها

را، یا در وبلاگ خود، منتشر کنند. و یا با حفظ موازین

اخلاقی و ادب، آنرا برای من بفرستند. تا عینا در این

وبلاگ، با نام خودشان، منتشر شود. اگر مقالات ارسالی

تحقیقی و مستدل و مودبانه و با آدرس باشد. حتم

بدانید. از انتشار آن، خوشحال هم، خواهم شد. من چندان

به آزادی ی تعریف نشده ، معتقد نیستم و تقریبا تعریف

آزادی غربی را هم، قبول ندارم .من بیشتر به یک

قرار داد اجتماعی، علاقه مندم. و سعی خواهم کرد

با دوستانی که به این قرارداد، و یا هرنوع قراردادی

که پیشنهاد می کنند . پای بند باشند. مطمئن باشند. که

همراهان خوبی برای همدیگر، خواهیم بود حتی با

نظرات کاملا مخالف.

این یک مقدمه طولانی شد.امید همراهی دارم

 

نظارت16

ادامه مطلب

.شخص حسابرس باید از توانائی تخصصی بسیار بالا، برخوردار بوده. و دارای شخصیت محکم و مدیریت درست باشد. و در کار خود، صداقت آشکار داشته باشد. این مسئول نباید به راحتی، تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته. و تصمیمات عجولانه اتخاذ نماید.باید شخصی عالم و امانتدار و مسئولیت شناس بوده. و به مسئولیت و عملکرد کلیه قسمتهای سازمان ذیربط خود، تسلط کافی داشته باشد.حسابرس باید مدرک طی دوره مربوط به حسابرسی را دارا باشد. و در تخصص خود صاحب نظر باشد.حالا اگر اداره و یا سازمانی توسط چنین اشخاصی بازرسی شده. و گزارشات ایشان مورد توجه مقامات و مافوقها قرار گیرد. حتما آن سازمان به پیشرفتهای چشمگیری، نائل می شود.بعد از سال 57 مدیریت ها و سازمانهای حسابرسی، سخت مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفتند .و غالبا بصورت عضو زائد سازمان در آمدند. و همین بی توجهی باعث ضعف و انحطاط تدریجی فعالیتهای مالی و مدیریتی، شده است.این بی توجهی به حسابرسی، در چهارچوب سازمانها باقی نماند. و بطور کلی در سطح کشور، گسترش یافت. و این تخصص آن چنان تضعیف شد. که در حال حاضر، تنها جائی که گاهی سازمانها را حسابرسی می کند. دیوان محاسبات کل کشور است. که آن هم، نتیجه گزارشاتش مورد توجه قرار نمی گیرد. و کار مفیدی در رابطه با حسابرسی این دیوان در سطح کشور انجام نمی گیرد. و شاید بعضی از گزارشات حسابرسی این دیوان، تحت تاثیر سیاستهای جاری، مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد. و یا نگیرد.این ضعف دیوان محاسبات، که می تواند. ارزشمند ترین سازمان مالی کشور قلمداد شود. به جامعه هم، تسری پیدا کرده. و حالا کمتر کسی این دیوان و شرح وظایف و قدرت آن را می شناسد. نورانیت و زیبائی و قدرت این دیوان، در تند باد و گرد و غبار سیاستهای مختلف. و گاه متناقض، آن چنان محو و گم شده. که دیگر مجریان قانون بودجه. که باید روی حسابرسی دیوان حساب کرده و رعایت می کردند .بدون توجه به وجود این سازمان، طبق سلیقه خود نسبت به هزینه های کلان بودجه .البته با تکیه به تبصره ها و معافیت های قانون بودجه، هر کاری انجام می دهند و در پایان هم، هیچ گزارشی که بیانگر مدیریت مسئولین و یا عدم آن باشد. تهیه نمی شود و یا مورد توجه قرار نمی گیرد.

پایان--1401/12/21

نظارت15

ادامه مطلب

. و بررسی این هزینه ها مدیریت و یا عدم مدیریت مسئولین بالا را مشخص نمی کنند.قوانین بودجه در ایران معمولا با تبصره های زیادی تصویب می شوند. که این هم علاوه بر پیچیده کردن اجرای قوانین و اجرای تفریق بودجه، موجب تفسیرهای گوناگون شده .و در هر دستگاهی بنا به تفسیر مسئول اول دستگاه، اجرا شده و قابل مشاهده هست. که گاهی تناقضات زیادی در اجرای یک بند از بودجه وجود دارد. که ناشی از درک و تفسیر مدیران مختلف از تبصره های موجود است.با شرح مختصری در باره تفریق بودجه، که عرض شد. می خواهم به اجرای نظارت های رده های مختلف دولتی و شخصی نگاهی داشته باشم.

ادارات و سازمان های دولتی و بعضی از سازمانهای خصوصی، باید حتما  معاونت و یا دایره بازرسی و حسابرسی داخلی، داشته باشند.وظیفه حسابرسی داخلی نظارت بر نوع و نحوه هزینه ها و در آمدها. و کنترل مدیریت داخلی سازمان است. حسابرسی داخلی مسئول و مجاز به بررسی عملکرد مالی و مدیریت سازمان بوده. و بعد از انجام هر مرحله از حسابرسی داخلی، گزارش آن را به هیات مدیره و یا بالاترین مقام سازمان ارائه می دهد. تا آنها بتوانند با تشخیص نقاط ضعف و تسلط بر مشکلات، راه حل های مناسب ارائه داده. و مقصرین احتمالی را تنبیه نمایند. و نسبت به تصحیح مقررات داخلی، که به موجب اجرای آنها مشکل ایجاد می شود. را تغییر دهند.در حقیقت وجود یک دایره و یا معاونت حسابرسی ضامن سلامت و پیشر فت یک سازمان است .همان طوری که مشخص شد. وظیفه و مسئولیت سازمان حسابرسی، فوق العاده حساس و مهم است. لذا مسئولیت این حسابرسی را نمی توان بهر کسی سپرد. و فقط اشخاص خاصی، قادر به اجرای تمام موازین مربوطه هستند.شخص حسابرس

ادامه دارد

نظارت 14

ادامه مطلاب

یکی از بالاترین و مهم ترین و لازم ترین نظارت ها، نظارت کردن توسط مجلس شورای اسلامی است. که نظارت بر تمام دستگاههای قابل ذکر نام، در کشور قانونا به عهده مجلس می باشد. و یکی از ارکان ارزشمند شرح وظایف مجلس، همین نظارت است.بزرگترین و ارزشمندترین نظارت ادواری، که مجلس هر ساله باید انجام دهد. تفریق بودجه است.قوانین و آئین نامه های مشخص و مصوب در مورد تفریق بودجه وجود دارد. و مجلس همه ساله بعد از بسته شدن حسابهای جاری سال قبل، موظف است. که تفریق بودجه را اجرا کند.تفریق بودجه در محلس، ابتدا توسط کمیسیونهای مربوطه بررسی شده. و نتایج حاصله در صحن علنی مجلس، مطرح شده. و مذاکراتی صورت می گیرد.تفریق بودجه ابزار کار آمدی هست. جهت ارزیابی اجرای قوانین مصوب و بررسی مدیریت کلان کشور .تفریق بودجه اتکای بدون مرزی به آمار دارد. و چنانچه به هر دلیل، آمارهای ارائه شده دارای نارسائی باشند. در روند تفریق بودجه، مشکل ایجاد خواهد شد. ولی ظاهرا متخصصین تفریق بودجه، مسائل را تا رسیدن به نتایج قطعی دنبال می کنند. و یا باید دنبال کنند.زیاد وارد ریز اقدامات تفریق بودجه نمی شوم. ولی با توجه به فرم بودجه نویسی و قوانین مربوطه، در صد بالائی از بودجه، در ردیفهای سری و فوق سری پیش بینی می شود. که در نتیجه اجرای برنامه تفریق بودجه در این مورد، توانائی لازم را نداشته و این هزینه ها دست نخورده، بحساب بودجه منظور شده و.... تمام ---.با توجه به این نقص آماری و مقرراتی در ایران، هرگز تفریق واقعی بودجه صورت نمی گیرد. و تازه آن مقدار از بودجه، که مورد تفریق واقع می شود. فاقد آمارها و الزامات واقعی بوده. و بررسی این هزینه ها مدیریت و یا عدم مدیریت مسئولین بالا را مشخص نمی